Attributie bij affiliate marketing is de bepalende factor die ervoor zorgt dat jij de hoeveelheid commissie op je rekening krijgt die je verdient voor een bepaalde aankoop. Er zijn verschillende soorten systemen die meten op hoeveel commissie jij recht hebt. Hieronder leggen we uit welke soorten attributie bij affiliate marketing doorgaans gebruikt worden.

6 Soorten attributie bij affiliate marketing

Dit zijn 6 van de meest gebruiken attributiemethodes bij affiliate marketing. In de voorbeelden gaan we ervan uit dat er 5 affiliates in het proces betrokken zijn. Op basis hiervan bepaalt de attributie hoeveel procent van de aankoopwaarde wordt toegewezen aan welke affiliate partner.

1. Eerste contactpunt

Enkel de eerste affiliate partner die een klik heeft gegenereerd krijgt een commissie over de aankoop van de adverteerder. Elke klik die tussen deze eerste klik en de laatste klik bij een andere publisher zijn gegenereerd, worden niet beloond met commissie.

2. Laatste contactpunt

Enkel de laatste publisher die een klik naar de website van de adverteerder genereert voor de aankoop krijgt een commissie over het aankoopbedrag. De kliks ervoor op andere websites worden automatisch uit het systeem gehaald en worden dus ook niet beloond met een commissie. Dit is het meestgebruikte model vandaag de dag.

3. Tijdsverloop

In een attributiemodel op basis van tijdsverloop krijg je meer of minder commissie als je als publisher dichter bij het moment van aankoop zit. De affiliates voor en na je krijgen dus een lager of hoger percentage commissie van de aankoop dan jij.

4. Lineair model

Bij een lineair model verdient elke publisher in het proces evenveel commissie. Als een klant dus op vijf affiliate links heeft geklikt voor de aankoop en de uitbetaalde commissie 10% van het aankoopbedrag is, krijgt elke publisher 2% van de aankoopwaarde als commissie.

5. Positiebasis

Een attributiemodel op basis van positie kan betekenen dat bijvoorbeeld de eerste en de laatste affiliate in het proces een hogere commissie krijgen dan de affiliates ertussenin. Degene die dus de interesse heeft gewekt van de klant en degene die hem of haar tot de daadwerkelijke aankoop over hebben laten gaan, worden met het grootste percentage beloond. Dit model kan in percentages worden aangepast op basis van de wensen van de adverteerder, maar komt neer op het feit dat elke positie in het proces een andere waarde heeft.

6. Model op maat

Bij een model op maat kan de adverteerder zelf bepalen welke affiliate hij het meeste uitbetaalt. Zo kan een affiliate die precies in de productcategorie van de aankoop valt bijvoorbeeld worden beloond met een hoger percentage dan een andere affiliate in het proces die heel andere producten in dezelfde webshop promoot. Ook kan dit model worden gebaseerd met de eerdergenoemde positiebasis, waardoor je afstand in het proces tot de aankoop wordt meegenomen in de beoordeling van de hoogte van de commissie.

Siebren is de oprichter van Affiliate Marketing Cursus. Hij heeft diverse succesvolle websites opgericht in het verleden en deelt zijn kennis via dit platform. Zo kom jij als startende of gevorderde online ondernemer te weten hoe je door middel van affiliate marketing je bezoekers optimaal kunt monetariseren.